
Sopronban a Fenyõ Téri Általános
Iskolát mindig csak úgy hívták, hogy a bánfalvi
iskola. Bánfalva Sopron kertvárosa, zöldövezete,
régen külön település volt, de idõvel
egybeépült a várossal. Német ajkú település
révén, a német nyelvet nem lehetett és a mai napig
nem lehet elválasztani Bánfalvától. Nemzetiségi
iskolánk története is itt kezdõdött.
A kezdetek
1481-ben Sopron város segítségével létrejön Bánfalván a pálosok
kolostora, valószínűleg ők voltak a falu első tanítói is. A községben két iskola van: egy evangélikus jellegű és egy római-katolikus
jellegű. A mohácsi csatavesztés után a törökök Bécs felé vonultak és megszállták
Sopront. A város bevétele meghiúsult ugyan, de részeinek fosztogatása és
felégetése nem. A védekező csapatok nem tudták megakadályozni a bánfalvi kolostor
kirablását és emberek tucatjainak elhurcolását sem. A török elől a pálos szerzetesek nyugatra menekültek. Helyettük evangélikus prédikátorok és tanítók érkeztek,
akik Isten szavával és Luther tanításával vigasztalták és erősítették a népet.
A reformáció-ellenreformáció
idején
A reformáció és ellenreformáció
itt is éreztette hatását. 1665-ben Rosner
Mátyás plébános egy példásan vezetett templomkönyvet írt, ami fontos információt
közöl az akkori iskoláról. Innen ismerhetjük meg Johann
Marton tanító nevét. A
katolikus egyházat súlyosan érintette Luther tanításának népszerűsége, lebénult
és évtizedekig tartott míg a merevségből felébredt. Draskovich
bíboros állította a katolikus egyházat a protestánizmus ellen. Ezekben a magyar evangélikus egyháznak zavaros időkben,
1673. december 22-én vették el az evangélikusok iskolaépületét, és űzték el
prédikátoraikat és tanítóikat. Kényszerítették az evangélikus szülőket, hogy gyermekeiket
katolikus iskolába járassák. Feloldást csak II. József türelmi rendelete (1781.október
13.) és II. Leopold 1790/91-es évi 26. Törvénycikke hozott. Ezek szerint iskolát alapíthattak az evangélikusok. 1791. június 23-án a Fő tér 39.sz. házat vették bérbe és
nyitották meg az iskolát, ami 32 tanulóval megkezdte a tanítást Johann
Lux tanító vezetésével. Johann Lux-ot választották Bánfalva iskolavezetőjének és
jegyzőjének. A soproni születési tanító meghívólevele a következőket
tartalmazta: „(…) Kérjük felvételét az evangélikus iskolai- és jegyzői
munkák betöltésére Wondorf faluban. A közösség követeli még a mindennapi reggeli imádkozás felvételét
az iskolába, valamint a vasár- és ünnepnapokon tartandó délután 1 órai hittanórát.”
Az iskola a XIX. században
Az 1810. március 1-i Egyházközségi
Gyűlésen, melyet Kalchbrenner János plébános és a torkos-i egyházfelügyelő
tartottak, megállapodtak abban, hogy a tanítói
jövedelmet a jövőben mind a három településen (Ágfalva, Lépesfalva (ma Ausztria:
Loipersbach), Bánfalva) megduplázzák. Luxot Matthias Halwax tanító váltotta fel. A
feljegyzésekből megtudhatjuk, hogy az 1829/30-as tanévtől bevezették a magyar
nyelv oktatását. A falu iskolarendszere tovább
fejlődött. Már saját épületben folyt a tanítás.
1835-ben az épület mellett harangtorony állt. 64
tanuló látogatta az iskolát, főként a téli hónapokban (októbertól húsvétig).
Tantárgyaik: vallástan, német és magyar nyelv
(írás és olvasás), számolás, földtan, természettörténet és ének. 1842-ben az iskola egy tanteremből, egy lakószobából és
egy kamrából állt. 1845-ben felújították az épületet. 1856. április 27-én rettenetes tűz pusztított Bánfalván. Az iskola épülete és a harangtorony is a tűz martaléka
lett. Egy év alatt Sopron város és a környező falvak segítségével
újra felépült az iskola, és mellette még két új harangot is öntettek. 1858-ban a Kerületi Tanács elhatározása alapján javulni
kezdett a plébánosok és a tanítók jövedelme. 1882-ben újítást kezdeményeztek az oktatásügyben: bevezették
az „ismétlőiskola” rendszerét. Ennek alapján a 13-15 éves gyerekeket heti öt órában kellett
volna tanítani. Külön bérezés ezért nem járt. A tanítók vonakodtak az utasítás végrehajtásától, ezért
nem került sor az ismétlőiskola bevezetésére. A község lélekszáma emelkedett, ezzel együtt a tanulólétszám
is 32-ről 200-ra nőtt. Az új tanító Johann Hafenscher volt.
Gondolni kellett az iskolaépület bővítésére. A község nagy szegénysége miatt csak 1884. február 3-án
kétszeri miniszteri felszólítás után döntött a falu az építkezésről. 1887. április 12-én megkezdődtek a munkálatok. Május 8-án
alapkőletételre került sor. Az új iskolát 1887. szeptember 1-én avatták ünnepélyes körülmények
között. A földszinten két 3 szobás tanítói lakás állt, az első emeleten
két nagy tanterem, amiből az egyik kórussal is rendelkezett. Kezdetekben imateremnek szolgált. A toronyban volt a toronyóra és három harang. (A harangszentelésre
1887. augusztus 28-án került sor.)
Az iskola államosítása
A tanulók rohamos szaporodása miatt 1893-ban egy második
rendes tanítói állás betöltésére került sor. A második tanító Philipp Nitschinger volt. 1904-ben a
megye egyházi vezetése kötelezte az egyházközséget a harmadik tanító
alkalmazására is. A tanulólétszám ekkor már 263 volt. Kötelezettséget vállalt
a falu a tanítói lakás biztosítására, és a jövedelem 1/8 részének fedezésére. Az állam azonban 50% átvállalását követelte. Az egyre nagyobb
terhek kényszerítették az egyházközséget, hogy átadja iskoláját az államnak.1906. június 10-én megszületett a döntés az államosításról,
miszerint az iskolai ingatlanok, a torony kivételével, az állam tulajdonába
kerültek. 1906. november 25-e lett a végleges dátum.Az állam átvette az iskolában a tanítók bérezését. A tárgyi feltételek biztosítása azonban továbbra is az egyházközség
feladata maradt (az iskolaépület karbantartása, fűtés, takarítás,…). Az államosítás hátrányai gyorsan megmutatkoztak. A falu iskolával kapcsolatos terhei nem csökkentek, sőt
növekedtek. A tanulólétszám gyors növekedése miatt két tanteremmel kellett
bővíteni az iskolát. 1913-14-ben a két földszinti tanítói lakásból is két tantermet
kellett kialakítani. A költségek növekedtek, ezért az egyházközségnek kölcsönt
kellett felvennie, amit csak 1932-ben tudtak végleg visszafizetni. Az államosítás tehát anyagi és lelki terhet jelentett az
itt élő lakosságnak.
Az iskola
a XX. században
Az első világháború idején a lakosság
nehezen, de teljesítette kötelezettségeit iskolájával kapcsolatban. A
tanulólétszám alig emelkedett, így bővítésre nem volt szükség. 1925-ben felújították
az iskolaépületet a harangtoronnyal együtt.
Az egyházközség sokat tett iskolájáért, így elmondható, hogy a bánfalvi iskola
a ’30-as években egy jól működő 6 osztályos általános iskola volt. 1925
után az állam magasabb költségeket akart a községre kiróni, de Schultz Ödön
plébános jó kapcsolatai révén elérte, hogy ne növeljék a terheket, hanem csökkentsék
azokat. Bánfalva még nem fizette vissza véglegesen
a háború előtti iskolafelújítás költségeit. Az
egyház és az iskola között visszaállt a jó kapcsolat, ami annak volt köszönhető,
hogy a tanítók között senki nem volt egyházellenes, még ha az aktív egyházi
életben nem is vettek mindannyian részt.
A német nyelv
A bánfalvi iskolában a tanítás nyelve a német
volt. A lakosság azonban törekedett arra,
hogy magyarul is tanuljanak gyermekeik. Az
1829/30-as tanévtől bevezették a magyar nyelv oktatását, és kialakult a „csere-gyerek”
rendszere, ami annyit jelentett, hogy bánfalvi
gyerekek kerültek magyar falvakba (Nemeskér, Farád, Beled, stb.) magyart tanulni,
onnan pedig a gyerekek Bánfalvára németet. Az
1867-es kiegyezést követően, az 1868. december 1-i törvény kimondta, hogy
az oktatást nyelvét a kultuszminiszter feladata kijelölni, illetve
ahol több a nemzetiségi polgár ott az állam feladatául tűzte ki. A nemzetiségi tanulók számára Gróf Apponyi Albert kultuszminszter
iskolatörvénye nem sok jóval kecsegetett. A törvény szerint: „Minden magyarországi általános iskolában a
magyar nyelvet úgy kell tanítani és ápolni, hogy minden gyermek – még ha nem
is magyar az anyanyelve - az 5. évfolyamtól gondolatait az állami nyelven
szóban és írásban érthetően tudja kifejezni.” A tanítók így a magyar nyelvet előtérbe helyezték, a legnagyobb
hangsúlyt fektették rá, és a német nyelvet elhanyagolták. Erre
a hibás viselkedésre 1917-ben Gróf Tisza István miniszterelnök hívta fel a
parlament figyelmét: „Meggyőződtem arról,
hogy leghűségesebb támogatóink, a magyar nemzeti politika erős képviselői,
azok a német és szlovák állampolgárok, akik szívvel és lélekkel mellettünk
álltak, elidegenednek tőlünk, az agitációnak kiszolgáltatva ellenségeink lesznek,
ha nem engedjük meg az anyanyelvükön történő oktatást.” Sajnos
ez a belátás későn érkezett, mert a többnemzetiségi Magyarország szétesése
már az első világháború kirobbanásával megkezdődött. Magyarország
nemzetiségi részein 1922-ben 3 típusba sorolták az iskolákat. A-típus: az oktatás
nyelve a nemzetiségi nyelv, esetünkben német. A magyar, mint kötelező nyelvet
heti 5 órában oktatnak. B-típus: reáltárgyakat
és a német nyelvet németül, a humán tárgyakat és a magyar nyelvet magyarul,
hittant az anyanyelven és számtant mindkét nyelven tanítanak. C-típus: hittant és
német nyelvet, mint kötelező tantárgyat tanítanak németül, minden más tantárgyat
magyarul. Hogy melyik típus szerint történik az oktatás, azt az iskolavezetőségének
a szülőkkel és a tanulókkal együtt kellett eldönteniük. Bánfalván az A-típust
választották. Az iskola államosításával a
községnek mér nem volt semmilyen befolyása a tanítók személyét illetően.
Az utolsó
évtizedek
A második világháború után az iskola teljes
államosítása történt. Az egyház tulajdonában
a torony és a felső két terem maradt. A változást
a földhivatalban is bejegyezték. Így az evangélikus
egyház elszakadt attól az iskolától, amelyért évszázadokon át tevékenykedett.
A másik iskola
A falu római-katolikus iskoláját először 1829-ben
említették az iratok. Az 1873-i Canonica Visitatio alapján az iskola „legjobban
van felszerelve, a legújabb törvényeknek megfelelően, ami egyedül a buzgó
kántornak, Berger Mihálynak a dicséretére szolgál.A bánfalvi katolikusok szerencsések voltak a tanítóikkal,
akik viszont nehezen élhettek, mert a gyülekezet kicsi volt és anyagi gondokkal
küzdött mindig. Az iskolaépület 1928-ban egy új tanteremmel bővült. A katolikus iskola felekezeti iskola volt, a katolikus egyház
tartotta fenn és 1939-ben 85 rendeskorú és 25 ismétlő osztályos tanulója volt.
Két tanító tanította ezeket a tanulókat, Sümeghy
József iskolavezető és Klafszky
Regina tanárnő. Az 1946-ban lezajlott kitelepítés után egy rövid időre lecsökkent
a tanulólétszám. A két iskola önálló működése 1948-ban megszűnt. Az evangélikus és a katolikus iskola az 1949/1950-es tanévtől,
mint összevont általános iskola kezdte meg működését, 4 osztályos alsó és
4 osztályos felső tagozattal. A tanítás két épületben folyt. Az iskolában továbbra is lehetőség nyílt a német nyelv tanulására. Kezdetben a délutáni német órák adtak erre alkalmat.
Az ’50-es évek elején a tanulólétszám emelkedésével kicsinek bizonyult a két
épület. Az alsó tagozat az iskola épületében,
míg a felső tagozat a 2 km-re található épületben – volt katonai kórház, majd
Szőlészeti Szakközépiskola – nyert elhelyezést. Az
épületet az iskola közösen használta az Erdészeti Tudományos Intézettel, az
ERTI-vel. A ’60-as évektől az
oktatási rendszerben történt változások során bekerült a német nemzetiségi
nyelv a délelőtti órarendbe. Délutánonként
lehetőség nyílt a tanulóknak, hogy különböző szakkörökön vegyenek részt.Jól
működő fúvószenekarral is rendelkezett ekkor az iskola.
A ’70-es évektől nagyarányú építkezés kezdődött körzetünkben. A
gyermeklétszám növekedésével emelkedett az iskola tanulólétszáma (tanulócsoport
száma 1978-ban: 12; az 1982/83-as tanévben: 18). A
tanítás három épületben folyt: Hajnal tér, Klubkönyvtár, Fenyő tér. Az
alsó tagozatban váltakozó volt a tanítás (délelőtt, illetve délután) és ehhez
kapcsolódva a napköziben is váltakozó foglalkozások voltak. A
nehéz körülmények között működő iskola tantestülete igyekezett megadni minden
lehetőséget tanulóinak a nyelvgyakorlásra, tudásuk bővítésére (iskolai táborok,
kirándulások szervezése). Nagyon szép kapcsolat
alakult egy német iskolával (Waltershausen - NDK). Tíz
éven keresztül nyaranta két hétig gyakorolhatták tanulóink a német nyelvet
és vehettek részt kirándulásokon Németországban, illetve itthon. A
tanítás feltételei az 1985-ben megnyíló új épületrésszel, majd a régi épület
felújításával váltak elfogadhatóvá.
Az iskola
igazgatói
1916-1923
|
Vida Ferenc
|
1923-1937
|
Gurányi Jákob
|
1937-1948
|
Nemes István
|
1948-1949
|
Tatayné Ella néni
|
1949-1956
|
Lackner Károly
|
1956-1966
|
Heves Ferenc
|
1966-1967
|
Sümeghy József
|
1967-1974
|
Thúróczy Károlyné
|
1974-1978
|
Balogh Kálmánné
|
1978-1984
|
Thúróczy Károlyné
|
1984-1988
|
Tóth Béla
|
1988-1999
|
Kovács Lászlóné
|
1999-
|
Barilichné Tóth
Rita
|