A SOPRONI NÉMET NEMZETISÉGI ÁLTALÁNOS ISKOLA - DNÖ egészséges levegõjû, jó területi adottságú környezetben található. Két épületszárnyból áll: az alsó tagozat épületét 1987-ben újították fel, a felsõ tagozat épületét 1985-ben építették. Mindkét épület esztétikus, dekorációja gyermekközpontú és az iskola profiljára jellemzõ. Az iskola jól karbantartott, megfelelõen felszerelt. Videohálózat, korszerû oktatástechnikai eszközök, számítógépek, írásvetítõk, fénymásolók, projektorok segítik az oktatást. Udvarral, saját sportpályával, hatalmas, hangszigetelt tornateremmel, szép, rendezvények tartására is alkalmas ebédlõvel, több ezer kötetes könyvtárral rendelkezik.
AZ
ISKOLA PROFILJA a nemzetiségi német nyelv oktatása, a kétnyelvű oktatás, a nemzetiségi
hagyományok ápolása, a sokféle szabadidős elfoglaltság biztosítása, a sportolás.
A nemzetiségi német nyelvet már az 1. évfolyamtól heti öt órában sajátíthatják
el a gyermekek. A kétnyelvű oktatás szerint haladó osztályok tanulói más szaktárgyi
órákon is találkoznak a nemzetiségi nyelvvel: alsó tagozatban környezetismeret,
matematika és egyes esetben a készségtárgyak, - a felső tagozatban természettismeret,
földrajz, történelem, ének, technika, hon- és népismeret, testnevelés
tantárgyak anyagait németül (is) tanulják a gyermekek. A nyelvoktatást segíti,
színvonalát emeli a nagyobb létszámú osztályokban történő csoportbontás, a
tanórán kívüli beszélgetések, szakkörök, német és osztrák vendégtanárok
által tartott társalgási órák, az iskola ausztriai kapcsolatai, egy hetes
külföldi nyelvi táborok, illetve 10 napos németországi csereüdülések és a
szülők pozitív hozzáállása, aktív segítése.
AZ ELSŐ OSZTÁLYOS olvasástanítási módszerek közül a hangoztató-elemző-összetevő módszer az általános.
A
SZÜLŐK ÉS A PEDAGÓGUSOK között jó az együttműködés. Az osztályfőnökök a családok megismerésére
törekedve a fogadóórákon kívül családlátogatásokat és kötetlen programokat
is szerveznek. Megkönnyíti az iskolába történő beilleszkedést a tanítási órákon
kívüli programok sorozata is: a sok közös kirándulás, játszóházak, műsorok
és fellépések - amelyek szervezésében, lebonyolításában az iskola szintén
a szülő-pedagógus együttműködésére támaszkodik. Az alsó tagozatos tanulók
délutáni tanulását, felügyeletét, szabadidejének hasznos eltöltését, aktív
kikapcsolódását, testmozgását a napközi otthon és a tanulószoba
biztosítja - igény szerint.
SZAKKÖRÖK közül az alsó tagozatban sport-játék, a zenei, művészeti jellegű szakkörök,
nemzetiségi kórus az említésre méltó. A felső tagozatban a sportélet
erősödésével a sportkörök száma is növekszik. Szakköri keretekben is történik
a számítástechnikai ismeretek átadása, idegen nyelvként az angol nyelv oktatása
is. Sikeres az iskola tehetséggondozó munkája, amely részben szakköri munkában,
részben alkalmi foglalkozásokon történik. A szaktárgyi versenyeken, sportversenyeken
a tanulók teljesítményei kitűnőek.
A
HUMÁN TÁRGYAK SZÍNVONALAS OKTATÁSA MELLETT az iskola a természettudományi
tantárgyakra is fokozott figyelmet fordít. Az iskolai testnevelés,
a tanórán kívüli sportolás előkelő helyet kapott az iskola nevelési elképzeléseiben,
programjában. A testnevelés oktatásában a korszerű, egészséget védő, egészséges
életmód iránti igényt formáló szemlélet elemei (úszás, tenisz, önvédelmi sport)
a hagyományos elemekkel, sportágakkal együtt szerepelnek (labdarúgás, kosárlabda,
stb.). A technika tantárgy tanításában a mai kor igényeit követve háztartási
ismereteket is kapnak a tanulók.
AZ
ISKOLA NYITOTT, jó kapcsolatokkal rendelkezik. A kétnyelvű osztályok többsége partnerosztályokra
talált ausztriai iskolákban. Hagyományaik őrzésében ugyancsak nyitottsága
mutatkozik meg: nyári táborozásait, zenei rendezvényeit, nemzetiségi programjait
és ünnepségeit városi szinten is meghirdeti.
BÁR
AZ ISKOLA NEMZETISÉGI NYELVET OKTAT, beiskolázási szabályának értelmében a felvételnél
nem kizáró ok a német nemzetiségi származás és a német nyelvi előképzettség
hiánya.